

Antud artikli kirjutamise esmaseks eesmärgiks oli soov jutustada meie tulevastele (aga võibolla ka praegustele) patsientidele miks meil on ”selline maksumus” implantaatidele ja kroonidele, kuid kirjutamise käigus on rõhk veidi muutunud. Ja me saime aru, et on võimatu rääkida ravi hinnast (kliinikusse helistavate inimeste kõige sagedasem küsimus) ilma selleta, et mitte puudutada patsientide valikut selles või teises kliinikus. See tähendab, et sügavalt majanduslik küsimus on üle läinud psühholoogilisse valdkonda. Mis siis ikka, lahendame selle küsimuse.
Majandus
Me alustame ravi maksumusest ja vaatame selle üle hambaimplantaadi näitel. Oma reklaamkampaaniates esitame me alati konkreetse hinna ”kruviga”, mis on antud hetkel 999 eurot. Hinnad erinevad seejuures märkimisväärselt (mitte patsiendi jaoks kasulikus suunas) meie tinglike konkurentide reklaamhinnast, pakkudes ”implantaati” kõigest tingliku hinna, 700 euro eest. Kuid kui sügavamale kaevuda, siis avaneb silmadele järgnev vaatepilt. Jah, implantaadi paigaldamine teises kliinikus maksab 700 eurot, mis tähendab, et teie, patsiendid, maksate 700 eurot ainult hambaimplantaadi paigaldamise eest, aga teil seisab veel ees igemete vormija paigaldamine, jäljendite eemaldamine, valmistamine, mõõtmine ja kroonide paigaldamine, mille eest antud juhul tuleb eraldi maksta (imesid ei juhtu). Hinna sees võib olla ka selline teenus nagu implantatsiooni operatsiooniks ette valmistamine. Kokkuvõttes on summa märkimisväärselt kõrgem meie pakkumisest.
Teine olukord on siis, kui kaks kliinikut pakuvd ”kruviga” implantaati. Antud juhul on vajalik vaadata, milliseid materjale kasutatakse ja millised garantiid lepingu allkirjastamisega kaasnevad. Näiteks kroonide materjal – metallkeraamiline või palju arenenum tsirkoondioksiid. Kui pikaks ajaperioodiks antakse garantii implantaadile ja milliseks kroonile. Meie praktikas on juhus, kui meie patsiendil organismi eripära tõttu ei õnnestunud kaks korda implantaadil juurduda, ning kokkuvõttes paigaldasime me vastastikkuse kokkuleppe alusel kroonist silla kõrvale auguga hambale ilma mistahes lisatasuta. Seetõttu on vaja vaadata, mis lepingus kirjas on, võibolla juhul, kui implantaat uue ”tihvtiga” ei juurdu, siis raha ei võeta, aga ümberpaigutamise eest küll.
Eestis on üsna populaarne arvamus, et stomatoloogilise ravi maksumus on endistel NSVL territooriumitel madalam. Tõepoolest, oleks rumal seda eitada, kuid kõigis küsimustes on teatavasti omad nüansid. Madal hind – kas see on hea? See on hea. Kuid see-eest maksate te isikliku mugavuse eest – teekonna eest Valgevene, Ukraina ja Venemaa kliinikutesse, mis ei ole üldse lähedal ning kui pärast proteesimist, luude ülesehitamist või implantatsiooni juhtub midagi, mille korral on vajalik kiire arsti sekkumine, siis kiirabile (või kliinikupoolsele kompensatsioonil kodusel ravil olemise ajal) ei saa loota. Lisaks sellele, kui ravi näeb ette mitmeid etappe (näiteks breketite paigaldamine vajab regulaarset pingutamist), siis võib vahe hinnas olla võrreldamatu vaba aja ja raha kuluga sõitudele/lendudele ja ööbimisele.
Eraldi juhud läbi viidava ravi eest vastutamise kohta. Harvadel juhtudel, kui töö välismaa stomatoloogi juures on halvasti teostatud, kuid seda ei saa üle teha ja raha ei ole võimalik tagasi saada, sest kliinik väldib vastutust, või seda kliinikut enam ei eksisteeri (näiteks sellisel juhul). Erinevalt endisest liiduvabariikidest saab Eestis uue kliiniku avada ainult arst, mis tähendab aga, et konflikti korral patsientidega riskib ta tõsiselt enda mainega, riik on meil aga väike, kõik on nähtav.
Lisaks eeltoodule ei anna endiste ”vend” vabariikide kliinikud suure ravimahu korral järelmaksu pikemale perioodile kui raviperiood:
Psühholoogia
Hind on tõepoolest stomatoloogi valimisel väga oluline. Suurem osa patsientidest läheb ravile konkreetse arsti juurde või konkreetsesse kliinikusse valides internetis leiduvate või suusõnaliste hinnangute alusel.
Seetõttu püüame me alati olla maksimaalselt avatud ja lahendada kõik keerulised olukorrad (aga kuidas saab ilma nendeta?), et meie ja klient saaksid kasu.
Näitena võib tuua meie patsiendi, kellel kliiniku poolt raviti üht hammast poolteist aastat, vahetati ravimit rohkem kui kümme korda ning lõpuks paigaldati tihvt hambajuurde ning sellele kroon. Kujutage ette selle inimese pettumust, kui röntgenülesvõttel avastati juures vertikaalne pragu ja tema raviarst tegi kokkuvõtte, et hambajuur tuleb eemaldada, kuid see ei ole ei patsiendi ega arsti süü. Lihtsalt ei vedanud, ja patsient sattus 2% hulka, kellega see juhtub. Muidugi ei viida ravi alati 100% kordadest läbi prognoositavate tulemustega, kuid antud antud konkreetsel juhul patsienti isegi ei hoiatatud ette võimalike raskendatud olukordade kohta, seejuures kaotas ta ravile märkimisväärse summa. Me teavitame alati oma patsiente olemasolevatest riskidest.
Samuti juhtub üsna tihti, et patsient leiab OMA stomatoloogi täiesti juhuslikult, kuid vastastikune mõistmine tekib kohe. Toome praktikast konkreetse näite. Läbisõiduga Eestis olles sattus meie kliinikusse patsient Venemaalt. Ta läbis meie juures konsultatsiooni seetõttu, et kõrvutada tema kodumaa stomatoloogi tehtud ja välja pakutud ravimplaani meie arsti omaga. Millised olid tulemused? Venemaal soovitati tal paigaldada 16 (!) implantaati. Ja mitte tehnoloogia all-on-6 abil, kui paigaldatakse mitte-eemaldatav protees implantaatidele kogu hambarea ulatuses. See tähendab, et implantaadid on mõeldud paigaldatama tervete hammaste vahele. Seejuures praegune tervete hammaste olukord üsna tõenäoliselt aja jooksul suures osas sellistel tingimustel halveneb ja need kukuvad välja, pärast mida tuleb alles jäänud augud millegagi katta. Meie kliinikus paigaldati talle 2 päeva jooksul 10 krooni omaenda hammastele (mille juured ja kanalid selgusid olevat heas seisukorras) ülemisel lõualuul ja edaspidi sama arv ka alumisele lõualuule. Kokkuvõttes oli ravi maksumus 2 korda väiksem kui Venemaal, seejuures absoluutselt ilma kvaliteeti kaotamata. Lisaks sellele, nagu te aru saate, siis on implantaadi paigaldamine – täisväärtuslik kirurgiline operatsioon, koos sellest tulenevate riskide ja tagajärgedega.
No ei, ütlete teie. See olukord on algusest lõpuni läbi mõeldud. Kuidas võib nõustuda 16 implantaadi paigaldamisega omaenda lõualuule? Te teate, see on väga kerge. Antud konkreetsel juhul patsient, mis on täiesti loomulik, konsulteeris mitte ühes ega kahes kliinikus kuni lõpuks meieni jõudis. Ning igal pool pöördusid stomatoloogid tema poole alandavalt-taunivalt või koguni ebaviisakalt, miks? Sest noorel naisel oli pärast kahe lapse sünnitamist hammaste olukord üsna kurb, aga kaastunnet ja empaatiat on meditsiinisfääris patsiendi suhtes tänapäeval järjest vähem ja vähem. Ning läbinuna mitmeid kabinette, leidis meie kangelane kaastundliku kõrva ja toe arst-implantoloogilt, kelle arvates pidi iga haige hamba asendama krooniga implantaadiga. Patsiendil olid kahtlused raviplaani osas, kuid pikendatud ravi algus oli määratud kuupäevale pärast komandeeringut Eestis, kus tal vedas ja ta kohtus meiega, meie aga temaga. Pärast kroonide paigaldamist möödus kaks aastat – meie patsient naeratab ja on eluga rahul.
Milleni viib see suhteliselt pikk jutustus, mis tundub, et ei ole konkreetselt tüüpilise juhtumi kohta? Sellele võib vastasta, et sellised juhtumid on just tüüpilised. Meie poole pöörduvad tihti patsiendid, kes on oma olukorral lasknud käest minna pärast valusat ravi või need, enesehinnang on pärast stomatoloogi sekkumist kannatada saanud. Ilmselt on paljudel teist tulnud kuulda fraasi ”kuidas kõik on käest lastud” või ”kuidas te olete lubanud olukorral sinna jõuda!?”. Pärast selliseid sõnu tahaks stomatoloogitoolist kaugele joosta, kuid mitte põhjustatud valu pärast, vaid tekkinud häbitunde pärast. Meie nii ei tee!
Head suhted arsti ja patsiendi vahel – see on eduka ravi pant. Seetõttu soovitame me alati konsulteerida mitme stomatoloogiga ning leida selle arsti, kes teis usaldust esile kutsub. Ning, jah, lugege alati ravilepingut.